Ali je sladkor res tako sladek?

Sladkor je v zadnjih letih zamenjal maščobe kot najbolj nezdravo živilo. Opozorila o izogibanju sladkorja lahko zasledimo praktično na vsakem koraku, kljub temu pa je sladkor še vedno močno prisoten v naši prehrani. Kaj je na njem, da ga dela tako privlačnega in ali je res ves sladkor zdravju škodljiv?

Kaj sploh je sladkor?

V osnovi sladkor spada med ogljikove hidrate, ki jih delimo na monosaharide in disaharide. Slednji so sestavljeni iz dveh monosaharidov. Ogljikovi hidrati so pomemben vir energije za naše telo, od njihove sestave pa je odvisno ali nam denejo dobro ali ne. Ko govorimo o sladkorju, govorimo največkrat o treh različnih sladkorjih: fruktozi, glukozi in saharozi.

Glukoza oziroma grozdni sladkor je enostavni sladkor, ki je najpomembnejši sladkor v naši prehrani, saj predstavlja glavni vir energije za naše telo. Nahaja se v vseh sestavljenih ogljikovih hidratih, kot so tudi žitarice. Raven glukoze v krvi uravnavata hormona inzulin in glukagon, zato presežek glukoze v krvi povzroča težave diabetikom. Glukoza je edini vir energije za možgane in rdeče krvničke. Izogibanje ogljikovim hidratom (kot so žita, škrobnata zelenjava in stročnice) ali črtanje le teh iz prehrane tako ni priporočljivo.

limetina tortica

Fruktoza ali sadni sladkor se nahaja predvsem v sadju, določeni zelenjavi in medu in je najbolj sladek ogljikov hidrat. Če jo zaužijemo v njeni naravni obliki, torej s sadjem, zelenjavo in medom (seveda v primernih količinah) je fruktoza del uravnotežene vsakodnevne prehrane. Problem nastane, ko zaužijemo preveč fruktoze v njeni predelani obliki – pogosto se namreč uporablja za slajenje procesirane hrane in sladkih pijač. Presežek fruktoze, ki jo zaužijemo na tak način, se nalaga v maščevju in negativno deluje na jetra, kar lahko privede do debelosti in celo sladkorne bolezni. Fruktoza je namreč lipogena snov, kar pomeni, da se hitro spremeni v maščobo, za razliko od glukoze ne zaustavi našega apetita, kar lahko vodi do preobjedanja.

Saharoza ali namizni sladkor je sladkor, ki ga največkrat uporabljamo v vsakodnevni prehrani. Gre za disaharid sestavljen iz glukoze in fruktoze. Tudi pri namiznem sladkorju poznamo več različic, od bolj do manj predelane.

Težave povzroča predvsem uživanje belega rafiniranega sladkorja, ki se nahaja v številnih predelanih izdelkih. Pri tem velikokrat sploh ne gre za namizni sladkor, temveč za cenejše sladkorne sirupe, ki so še slabši. Rafiniran sladkor  in umetna sladila kot je koruzni sirup tako lahko med drugim povečajo tveganje za:
  • Debelost
  • Srčne bolezni
  • Akne, probleme s kožo
  • Diabetes
  • Depresijo
  • Zamaščenost jeter

Sladek okus in ajurveda

Ajurveda uči, da sladek okus hrani in poživlja um in telo, pripomore k močnemu imunskemu sistemu, dolgoživosti, pomirja vnetja, blagodejno deluje na lase in kožo, nenazadnje pa prinaša tudi občutek sreče in zadovoljstva.

Vendar pa pretirano uživanje lahko vodi do šibkega prebavnega ognja, povečanega nastajanja sluzi v telesu, težav z dihali, debelosti, diabetesa in negativnih čustev, kot sta pohlep in posesivnost.

Pomembno se je zavedati, da sladek okus ni prisoten samo v namiznem sladkorju, torej saharozi, temveč, kot že omenjeno,  se nahaja tudi v sadju, zelenjavi, medu (fruktoza), žitih in stročnicah (glukoza) ter mleku in mlečnih izdelkih (laktoza ali mlečni sladkor). Uživanje naravno prisotnih sladkorjev v živilih je del uravnotežene prehrane in nam bo prineslo številne koristi za zdravje. Potrebno pa se je izogibati predelani hrani, polni rafiniranega sladkorja in drugih umetnih sladil, ki zakisajo in zasluzijo telo ter razdražijo um.

Muesli dišeče & harmonično
Zmerno uživanje nepredelanih sladkorjev v njihovi naravni obliki pa je lahko del uravnotežene prehrane, kjer ne nasitimo samo telesa, temveč tudi duha.

Vsak sladkor ni za vsakogar

Kljub temu, da ajurveda ne zavrača sladkorja, pa na njegovo uživanje gleda z vidika posameznika in zunanjih okoliščin. Različne vrste sladkorjev imajo namreč različne učinke na telo.

Da boste lažje našli pravi sladkor oz. sladilo zase, smo za vas pripravili seznam priporočljivih sladil in tistih, ki se jih je bolje izogniti.

Med je naravno sladilo, sestavljeno iz glukoze in med 40 in 50 % fruktoze. Bogat je z antioksidanti in vitamini ter minerali. V ajurvedi velja za najboljše sladilo in se uporablja tako kot hrana kot zdravilo. Pomembno pa je, da ga ne kuhamo, saj tako ne le uničimo njegove hranilne snovi, temveč zaradi spremembe v sestavi ta postane celo rahlo toksičen za telo. Zaradi svojih ogrevalnih lastnosti in učinka strganja sluzi iz telesa pomirja Vato in Kapho, vendar lahko vznemiri Pitto, zato so za to konstitucijo in poletne mesece priporočljiva druga sladila.

Suho sadje, predvsem datlji ali rozine so odlično naravno sladilo. Datlji so priporočljivi predvsem za Vato in Pitto, Kaphi pa bolj ustrezajo rozine.

Palmin ali datljev sladkor je narejen z mletjem datljev v prah in je tako pravzaprav nepredelan sladkor, saj vsebuje vse hranljive snovi, ki jih najdemo v datljih, vključno z kalijem, magnezije in kalcijem. Zanj je značilno, da se ne topi in se hitro zlepi v grudice. Veliko se uporablja v indijski kuhinji, pri nas pa je težje dostopen. Hladi telo in pomirja Vato in Pitto, Kapha pa naj bo pri uporabi zmerna.

Javorjev sirup je še eno odlično naravno sladilo, ki ga pridobivajo iz soka dreves Javorja. Glede na barvo poznamo več različic (A, B,C). Temnejše različice imajo močnejši okus in tudi več mineralov, kot so mangan, cink, železo, kalcij in kalij ter več antioksidantov. Približno 65 % javorjevega sirupa sestavlja saharoza in ima manj fruktoze kot med. Javorjev sirup je slajši od sladkorja, za razliko od medu pa ga lahko segrevamo. Po ajurvedi telo hladi in pomirja Vato in Pitto, Kapha naj ga uživa zmerno.

Kokosov sladkor je narejen iz soka kokosove palme. Je manj obdelan sladkor, saj vsebuje tudi melaso in s tem nekatere minerale, kot so železo, cink, kalij in kalcij. S kemijskega vidika je podoben namiznemu sladkorju, 70 – 80 % je saharoze, ostalo sta glukoza in fruktoza. Ker ni rafiniran, tako kot bel sladkor, je z vidika ajurvede bolj priporočljiv. Vata in Pitta naj ga uživata zmerno, Kapha pa naj raje uporablja druga sladila.

Sharkara je ajurvedski trsni sladkor, ki mu med posebnim tradicionalnim postopkom pridelave odstranijo nečistoče in zmeljejo v fin prah. Po ajurvedi ima pomirjujoč učinek na telo, najbolj prija Pitti, uravnava pa tudi Vato in Kapho.

Rapadura, Sucanat in Jaggery so nerafinirani sladkorji, ki se pridobivajo iz koncentriranega trsnega soka (lahko tudi palminega pri jaggeryju), pri čemer ne odstranijo melase, zato so naravno temne barve. Ta tip sladkorja je precej vlažen in ima bogat, karamelni okus. Ker med pridelavo ne odstranijo melase, ta sladkor vsebuje več hranilnih snovi, kot beli sladkor, med drugim magnezij, mangan in kalij, kot tudi majhne količine vitamina B in kalcija. Pri pridelavi sladkorja ne segrevajo na ultra visoko temperaturo in centrifugirajo, zato ima drobnozrnato strukturo in ne kristalne, lahko pa ga prodajajo v obliki pogače ali zdrobljenega. Glede na državo porekla ima različna imena. V Indiji ga poznajo kot Jaggery, v ZDA kot Sucanat in v Braziliji kot Rapaduro. Ajurveda ta tip sladkorja klasificira kot hladno in težko živilo, ki gradi telo zato je priporočljiv za Vato, ne pa za Kapho.

Trsni sladkor pridobivajo iz sladkornega trsa. Obstajata dve različici: temnejši in svetlejši. Temnejši je vmesna stopnja, ko melasa še ni odstranjena, zato je boljši kot svetel. Ima bolj nevtralen okus kot kokosov sladkor, zato se uporablja v jedeh, kjer ni zaželjen karamelni priokus. Vata in Pitta naj ga uživata zmerno, Kapha pa naj raje uporablja druga sladila.

Muscovado, Turbinado, Demerara so manj predelani rjavi sladkorji iz sladkornega trsa. Pri procesu predelave ne odstranijo melase, zato imajo večjo vsebnost vlage in nekaj mineralov. Vata in Pitta naj ga uživata zmerno, Kapha pa naj raje uporablja druga sladila.

Trsni sladkor pridobivajo iz sladkornega trsa. Obstajata dve različici: temnejši in svetlejši. Temnejši je vmesna stopnja, ko melasa še ni odstranjena, zato je boljši kot svetel. Ima bolj nevtralen okus kot kokosov sladkor, zato se uporablja v jedeh, kjer ni zaželjen karamelni priokus. Vata in Pitta naj ga uživata zmerno, Kapha pa naj raje uporablja druga sladila.

Agavin sirup se je uveljavil za zdravo sladilo, čeprav to v resnici sploh ni. Vsebuje več fruktoze kot koruzni sirup, in sicer kar 90 %. Pridobivajo ga iz rastline agave, bolj natančno iz inulina, ki ga le ta vsebuje. Gre za vlakno, ki ima lahko nekatere zdravju koristne učinke, vendar pa se le to uničil me postopkom predelave. Visoka vsebnost fruktoze je lahko problematična predvsem zaradi negativnega učinka na jetra in hitrega pretvarjanja v maščobo.

Rjavi sladkor je samo beli sladkor, ki mu je naknadno dodana melasa. Pravzaprav ni nič boljši kot beli sladkor.

Beli sladkor je narejen iz sladkorne pese, po kemijski sestavi pa gre za saharozo. Gre za visoko predelan proizvod, kjer ga med proizvodnim procesom segrejejo na visoke temperature nato pa centrifugirajo, da odstranijo melaso in dobijo bele kristale. Velikokrat je narejen iz gensko spremenjene pese. Ta sladkor vznemirja vse doše in zakisa telo.

Koruzni sirup je visoko rafiniran proizvod, nemalokrat iz gensko spremenjene koruze (izven EU), ki vsebuje visok delež fruktoze in je zdravju škodljiv.

Koliko sladkorja torej?

Če si zaželite nekaj sladkega, namesto po rafiniranem sladkorju posezite po naravnih sladilih, kot so med, javorjev sirup ali datlji. Pri peki namesto belega sladkorja raje uporabite kokosov sladkor, ki vsebuje tudi številne minerale ali pa izberite ajurvedski trsni sladkor Sharkaro, ki zaradi svojega posebnega načina pridelave ne zakisa telesa, kot to stori bel sladkor. Pri vseh sladilih pa seveda, tako kot povsod drugod, velja zmernost.

napitek za imunski sistem ingver limona med
izdelki v embalaži

BIO Izdelki MadhuraVita

Muesliji, khirji in napitki MadhuraVita so pripravljeni brez dodanega sladkorja, svoj naravno sladki okus pa dobijo iz suhega sadja, oreškov, žit in začimb ter tako predstavljajo sladkanje brez kančka slabe vesti!

V TRGOVINO