Rjavi ali beli riž – kateri je bolj zdrav?

V zadnjih letih se je med zagovorniki zdrave prehrane utrdilo prepričanje, da je rjavi riž neprimerljivo bolj koristi zdravju, kot beli. Rjavi riž v nasprotju z belim vsebuje še zunanjo luščino, ki je bogata z minerali, vlakninami in B vitamini.

Beli riž je pravzaprav rjavi riž, ki mu je bila odstranjena zunanja luščina in s tem snovi, ki se v njej nahajajo. Pa je zaradi tega res manj zdrav kot rjavi riž?

Ajurveda na to kateri riž je boljši, gleda z vidika vsakega posameznika, kot tudi sezone v kateri se nahajamo. Beli basmati riž, ki ga ajurveda slavi kot eno izmed najbolj satvičnih živil, uravnava vse tri doše, je lahek za prebavo, sladek in telo hladi, hkrati pa ne povzroča nastajanja sluzi v telesu, kot to lahko storijo nekatere druge sorte kratkozrnatega belega riža (kot npr. arborio in carnaroli, ki se sicer zaradi visoke vsebnosti škroba uporabljata za rižote).

Beli basmati se zaradi svoje lahke prebavljivosti priporoča predvsem posameznikom, ki želijo uravnati Vato. Zanje je značilen šibkejši prebavni ogenj, ki ni kos trdi zunanji luščini rjavega riža. Kot rezultat se lahko pojavijo bolečine v želodcu ali napenjanje.

Ko govorimo o rižu je pomembno upoštevati tudi čas pripraverjavi riž zahteva predhodno namakanje in dolgo kuhanje. To je za posameznike Vata konstitucije, ki jim vlada energija vetra oz. gibanja lahko velik izziv. Beli basmati se po drugi strani skuha v vsega 12 minutah, kar je za vedno vihravo Vato precej bolj sprejemljivo.

Rjavi riž je za razliko od belega precej težje prebavljiv prav zaradi svoje luščine, v kateri se sicer nahaja precej hranljivih snovi. Primeren je za tiste z močnim prebavnim ognjem, sem spadajo predvsem Pitta posamezniki. Tudi Kaphi bo koristil, vendar le, če ima tudi ta močan agni. Sploh slednja tudi ne bo imela težav z njegovo pripravo, saj ji bosta pri tem v pomoč njena stabilna in potrpežljiva narava.

Ko se odločamo med rjavim in belim rižem (basmatijem) je prav tako priporočljivo upoštevati letni čas v katerem se nahajamo. Poleti je agni na splošno šibkejši, zato takrat raje posezite po belem basmatiju, pozimi pa močnejši prebavni ogenj lažje prebavil tudi rjavi riž. Veliko pa bodo seveda prispevale tudi začimbe, ki spodbujajo prebavo, kot sta ingver in črni poper.