Ajurveda daje velik poudarek pravilni prehrani. Pri tem se naslanja na primernost določenih živil za posamezne doše, kot tudi na pravilno pripravo in kombiniranje živil med seboj.

Če se s tem srečujete prvič boste morda malce presenečeni, ko boste odkrili, da veliko znanih in priljubljenih kombinacij, ki veljajo za zdrave, pravzaprav ne paše skupaj. Tako na primer kombiniranje svežega sadja z jogurtom ali oreščki vašemu telesu ne prinaša toliko koristi, kot morda mislite.

Združljive in nezdružljive kombinacije živil

Po ajurvedi so namreč nekatere kombinacije živil težko prebavljive. Če naši prebavni encimi ali agni niso dovolj močni, da bi se soočili z njimi, to lahko vodi do nastajanja toksinov oziroma ame, napenjanja, slabe prebave, bolečin v trebuhu itd.

Bolj podroben pregled združljivih in nezdružljivih živil sledi v tabeli povzeti po knjigi dr. Vasat Lada:

živilo Združljivo z Nezdružljivo z
stročnice Žita, zelenjava, druge stročnice Sadje, mleko in mlečni izdelki, jajca, meso, ribe
žita Stročnice, oreščki, semena, zelenjava, kuhano sadje, druga žita, mleko in mlečni izdelki, jajca, meso, ribe Sveže sadje
zelenjava Stročnice, žita, oreščki, semena, druga zelenjava, sir, jogurt, jajca, meso, ribe Sveže sadje in mleko
razhudniki (paradižnik, krompir, paprika, melancani) Druga zelenjava, stročnice, žita, oreščki, semena, meso, ribe Sveže sadje, kumare, mleko, sir, jogurt  
sadje Drugo sadje, žita (če je sadje kuhano ali posušeno) Vse (izjema datlji in mleko ter nekatere kuhane kombinacije)
limone V majhnih količinah Kumare, paradižnik, mleko in jogurt (zamenjamo z limeto)
mleko Najbolje samo ali z nekaterimi žiti Sadje (izjema datlji) zelenjava, stročnice, oreščki (izjema mandlji), semena, jajca, meso, ribe, kvašen kruh
jogurt Žita in zelenjava Sadje, razhudniki, stročnice, oreščki, semena, jajca, meso, ribe, mleko, sir, tople pijače
sir Žita in zelenjava Sadje, razhudniki, stročnice, oreščki, semena, jajca, meso, ribe, mleko, jogurt, tople pijače
jajca Žita in ne škrobnata zelenjava Mleko, sir, jogurt, sadje, stročnice, krompir, meso in ribe

Ker se pravila kombiniranja sprva lahko zdijo precej zapletena, lahko za začetek začnete z majhnimi koraki in sledite nekaj osnovnim napotkom:

  • Sveže sadje je priporočljivo jesti samostojno. Kuhano in suho sadje se lažje kombinira z drugimi živili.
  • Mleko (in določene mlečne izdelke) je najbolje jesti samostojno ali z nekaterimi žiti. Mleko v receptih za sladice raje nadomestite z rastlinskim napitkom.
  • Beljakovin (tako rastlinskih, kot živalskih) ni priporočljivo kombinirati med seboj.
  • Kuhane in presne zelenjave ni priporočljivo jesti v istem obroku. Solata skupaj z zelenjavno juho tako ni najboljša izbira.

Koncept pravilnega kombiniranja hrane je najbolje osvojiti postopoma. Zgornja pravila so vsekakor pomembna za zdravo in vitalno življenje, vendar pa se ne obremenjujte preveč, če vam kdaj spodleti! Nihče ni popoln. Ajurveda poleg pravilnega kombiniranja živil poudarja tudi čustveno stanje med jedjo. V hrani je tako potrebno uživati in vsake toliko časa vas nezdružljiva kombinacija ne bo spravila iz ravnovesja. Ključno je, da poskušate v kar se da veliki meri slediti načelom pravilnega prehranjevanja.

Nekaj prilagoditev je precej enostavnih, druge so malce težje. Vendar pa vse to vodi do boljšega zdravja in celostnega počutja. Zato kar pogumno, z majhnimi koraki naprej. Verjamemo, da vam bo uspelo!

Da bi vam nekoliko olajšali delo, smo za vas pripravili linijo ajurvedskih mueslijev in pudingov, ki v sebi že združujejo obsežno znanje ajurvede glede kombiniranja hrane. Poiščite jih v naši trgovini.